ソニーミュージック・エンタテインメントは、保有していたSpotify株7億6100万ドル(約840億円)相当を売却して得た資金全額を、アーティストやレーベルに還元します。ソニーミュージックは4月に保有していたSpotify株5.71%の約半分を売却していました。

支払いの対象には、約10万のアーティスト、約200万曲のカタログが含まれ、個別の契約内容に関係なく資格のある全てのアーティストとレーベルが含まれます。

レーベルに送られたメールでソニーミュージックは「私たちの音楽クリエイターに対する配慮と捉えてもらえることを期待しています」と述べています。

支払いの分配方法は、ソニーミュージックが株式を保有していた時期のSpotifyの売上高とソニーミュージックの売上高から計算するとしていますが、詳細は該当するレーベルへのメールで送っている模様です。

ソニーが保有するレーベルは、コロンビア・レコード、RCAレコード、エピック・レコード、ソニーミュージック・ラテン、レガシー・レコーディングスなど、多数のレーベルを傘下に抱えています。

加えて、Ultra MusicやMinistry of Soundなどダンスミュージックレーベルや、欧米のオーディション番組「The X Factor」プロデューサーのサイモン・コーウェルのレーベルSyco Musicなども傘下にあります。

Spotifyから得たソニーミュージックの売上の多くはこうしたレーベルと契約する数多くのアーティストたちによって生み出されています。

ソニーミュージックは今後もSpotify株を売って得た資金はアーティストとレーベルに直接支払うことを明言しています。

ワーナーミュージックも同じくアーティストへ還元

5月にはワーナーミュージック・グループが保有していたSpotify株75%を売却して、約4億円相当の資金をアーティストにデジタルの売上と共に分配することを発表していました。

メジャーレコード会社では、唯一ユニバーサルミュージックがSpotify株を売却していませんが、売却して得た資金はアーティストに還元することを3月のIPO以前に発表しています。

Spotifyは今年4月にニューヨーク証券取引所で初値165ドルで上場しました。株式公開には直接上場(Direct Listing)方式を取り、株主は上場以降に株式を売ることが可能になっているため、ソニーミュージックとワーナーミュージックの資金分配を可能にしています。

音楽メディアBillboardがソニーミュージック・エンタテインメント・カナダから入手した、レーベルへのメールはこちらです。

Re: Spotify Equity/Sharing with Eligible Artist and Participants

Dear Participant:

On April 3, 2018 Spotify Technology S.A. was publicly listed for trading on the New York Stock Exchange. Sony Music Entertainment (“SME”) owned 5.707% of Spotify equity (5.082% on a fully diluted basis) at the time of the public listing. Since April 3rd, SME has sold a portion of the Spotify equity we owned. Therefore we will share and pay such proceeds (“Spotify Net Proceeds”) with eligible artists and participants as soon as possible, targeting to make payments before the end of August. Sharing will be equally based upon each eligible artist’s or participant’s percentage of SME’s overall revenue and each eligible artist’s and participant’s SME Spotify revenue during the period when the equity was held by SME. Given the unprecedented value realized from this equity, payments will be made without recovery of outstanding advances and recording costs, or other recoupable sums (i.e., without regard to recoupment) and regardless of whether specifically required by contract. We hope that this is perceived as a gesture of goodwill to our music creators.

Spotify Net Proceeds include all sums received by SME from the sale of its equity in Spotify less SME’s actual costs related to the acquisition and sale of such equity, including acquisition costs and the cost of disposition (e.g., advisor fees and legal fees).

SME obtained Spotify equity by, in part, balancing the strength of over one hundred years of SME’s history and success, both the past and the present. Therefore we are going to use an allocation methodology which equally weighs both SME’s overall revenue and SME’s Spotify revenue during the period SME held the equity (“The Calculation Period”) to share Spotify Net Proceeds with eligible artists and participants. We believe this allocation methodology gives proper recognition to those artists currently on roster and in our catalog that were the foundation of SME when the Spotify equity was obtained. This results in an allocation to nearly 100,000 eligible artists and participants across almost 2 million unique titles. (Please see Attachment A)

As SME has decided to make all payments regardless of recoupment and regardless of whether specifically required by contract, each SME eligible artist and participant will receive a payment directly from SME as soon as practicable following any future sales by SME of a portion of SME’s shares. The first of such payments is targeted to be going out to you before the end of August.

The benefit of the Spotify investment presented SME with a unique opportunity to pay additional compensation to all of our eligible artists and participants. As we liquidate this holding in a disciplined manner over time, we will continue to make payments to all of our eligible artists and participants in the same way.

For questions on the above, you can reach out to your Business Affairs representative.

Best,

Source:
Sony Music Entertainment to Start Paying Indie Artists & Labels Spotify Sale Proceeds as Early as August (Billboard)
Sony to Share Profits From Spotify Stock Sales With Indies: Will Universal & Warner Follow Suit? (Billboard)
Warner Music Group sells 75 percent of its Spotify shares for $400 million (Recode)
Fewer Spotify Shares Sold Than Expected in Unusual Listing (Bloomberg)
Universal: We WILL share Spotify money with artists when we sell our stock in streaming platform (Music Business Worldwide)


Jay Kogami

執筆者:ジェイ・コウガミ(All Digital Music編集長、デジタル音楽ジャーナリスト)

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